Doelen

Hoewel India bekend staat om haar groeiende economie, stijgen de werkloosheid en armoede onder de economisch en sociaal zwakkeren. De activiteiten van onze stichting zijn gericht op hulp aan deze allerarmsten.

Het belangrijkste doel van de stichting is om kinderen in India te kunnen laten studeren, zodat ze op eigen benen kunnen staan. Dit gebeurt door middel van een sponsorprogramma. Met een donatie van 150 euro per jaar, kan een sponsorkind naar school  gaan. Hiervan worden onder andere schoolboeken, lesgelden en schooluniformen betaald. Tevens wordt het hele gezin, waar nodig, financieel ondersteund, bijvoorbeeld bij verbeteringen aan het huis of onverwachte medische hulp.
Naast dit sponsorprogramma, verleent de Gorettistichting financiële steun aan diverse projecten, die allen gericht zijn op de armsten in Zuidwest India. Zo kan de stichting regelmatig een bijdrage leveren bij de bouw van scholen en ziekenhuizen. Ook ondersteunt de Gorettistichting de  activiteiten van diverse Social Centers, die een belangrijke rol spelen in de Indiase samenleving. Deze centra zorgen bijvoorbeeld voor lezingen en bijeenkomsten om de algehele gezondheid te verbeteren, organisatie van zomerkampen voor kinderen, maaltijden voor schoolgaande kinderen om de armste gezinnen financieel te ontlasten of het versterken van de positie van vrouwen door werk te bieden in een eigen naaiatelier.

Vanuit de Gorettistichting is er intensief contact met coördinatoren in India over het soort project en de uitvoering daarvan. Regelmatig gaan mensen van de Gorettistichting – uiteraard op eigen kosten – op bezoek in India. Hierdoor kunnen zij zich een goed beeld vormen van de projecten en voortgang aldaar.

India

De Gorettistichting is vooral actief in India en dan met name in de provincie Karnataka.
Meer informatie over de provincie Karnataka op Wikipedia.

Onze samenwerkingspartners in India zijn:
Dharma Jyothi Social Center (DJSC) in Vamanjoor
In Vamanjoor ligt het regionale hoofdkantoor van de orde ‘Missionary Sisters of the Queen    of the Apostles’. In 1981 begon Zuster Maria Goretti hier als maatschappelijk werkster, en startte  het Dharma Jyothi Social Center. Eén van haar projecten was het bouwen van huizen voor de allerarmsten in de regio. Daarnaast startte zij het sponsorship programma voor kansarme kinderen. Na contact met de familie Senden in Eys, begon hier het sponsorprogramma van de Goretti Stichting. In de loop der jaren is dit gegroeid, waardoor momenteel meer dan 160 kinderen via de Goretti Stichting bij Dharma Jyothi Social Center gesponsord worden.
Momenteel staat Dharma Jyothi onder leiding van Zuster Joel Lasrado.
St. Ignatius Social Center in Honavar

In 1991 werd Zuster Maria Goretti overgeplaatst van Vamanjoor naar het 200 km noordelijker gelegen plaatsje Honavar. Hier moest ze bij het kleine St. Ignatius ziekenhuis helemaal van nul af aan beginnen en een nieuw Social Center opstarten. Wederom was het hoofddoel het bouwen van huizen en het opstarten van een sponsorship programma voor kinderen.
Sinds 2005 is er tevens het St. Ignatius Health & Education Center: een 4-jarige verpleegster opleiding die zeer hoge ogen gooit in de gehele staat Karnataka.
Het Social Center en het sponsorprogramma van St. Ignatius worden nog steeds geleid door Zuster Maria Goretti.

Bala Praghati Kendra Services (BPKS) in Honavar
Bala Praghati Kendra is een multifunctioneel gebouw, gelegen in het centrum van Honavar. Midden jaren '90 werd dit gebouwd en ontwikkeld door Zuster Maria Goretti. Ook hier is een Social Center gevestigd, met een sponsorship programma, waarin momenteel bijna 100 kinderen via de Goretti Stichting ondersteund worden.
Naast het Social Center is hier een
soort LTS-opleiding gevestigd, voor allerhande technische en administratieve beroepen.
BPKS staat nu onder leiding van Pater Gabriel Lopes.

SAMPADA Social Center in Udupi

Udupi is een van de jongste bisdommen in India ( pas sinds 2012 ) en omvat 52 parochies.
Aan het hoofd staat bisschop Gerald Lobo. Verantwoordelijk bij SAMPADA is Zuster Veera Monis. Zuster Veera werd in 1991 de eerste opvolgster van Zuster Maria Goretti (die overgeplaatst werd ) bij DJSC, waar de allereerste sponsorkinderen van onze stichting vandaan komen. Ruim 10 jaar lang stond ze hier aan het hoofd en deed veel van de correspondentie zelf, waardoor ze bij veel sponsoren bekend zal zijn.
Sinds het ontstaan van het bisdom Udupi is Zuster Veera nu werkzaam voor het SAMPADA Social Center, wat zij samen met Bisschop Lobo helemaal uit het niets heeft opgestart. Binnen SAMPADA is zij verantwoordelijk voor het ‘Integrated Child Development Program’ (ICDP ). In dit project worden arme en minder bedeelde kinderen en families gesteund en begeleid. Kinderen worden geholpen en gemotiveerd om een gelukkig en gezond leven te leiden. Ook hun ouders worden ondersteund, bijvoorbeeld met groeps-bijeenkomsten. Op dit moment worden ruim 350 kinderen door dit project ondersteund, waarbij lesgelden, schooluniform en schoolbenodigdheden betaald worden. Bij SAMPADA wordt het geld dus voor de gemeenschap in het algemeen gebruikt en niet -zoals bij onze andere projecten- voor één individueel sponsorkind. Ook worden er op dit moment met hulp van donaties van de Goretti Stichting, nieuwe
maatschappelijk werkers opgeleid in Udupi. Deze kunnen na afronding van de studie op eigen benen staan en werken voor SAMPADA.

Nederland

De volgende personen zijn actief binnen het bestuur van de Goretti Stichting of nauw bij de stichting betrokken.

Mw. Tiny Simon

Mw. Mirna van Kempen - Senden

Dhr. Piet Vrancken

Penningmeester

Dhr. Jo Urlings

Mw. Marie-Louise Creusen

Dhr. John Kempener

Mgr. dr. A. Kurris

Adviseur

Dhr. Reg van Loo

Adviseur

Dhr. Jeu Senden

Ambassadeur

Dhr. John Senden

Ambassadeur

Historie

De oorsprong van onze stichting ligt bij mevrouw Martha Senden. Zij raakte in 1981 zo onder de indruk van de Gentse Liefdadigheidsorganisatie “De Vreugdezaaiers“, dat ze spontaan een kind sponsorde. Al spoedig volgde nummer twee, haar ziek broertje. De contactpersoon voor deze kinderen in India was Zuster Maria Goretti, die regelmatig brieven stuurde over het welzijn van de sponsorkinderen.
Er ontstond een regelmatige correspondentie tussen de twee. In 1984 resulteerde dit in een bezoek van Zuster Maria Goretti – zij was op doorreis na een cursus Ontwikkelingshulp van een halfjaar in Canada – aan de familie Senden in Eys.
Er waren weer 4 sponsorouders bijgekomen, kon men trots melden. Dit was officieus het begin van het opstarten van een wervingsactie in Nederland. Met succes! Het aantal sponsorkinderen bleef maar groeien van 38 (1989), via 100 (1991), naar thans ongeveer 300.

Op 26 augustus 1993 werd de Gorettistichting officieel opgericht. Martha kon het werk niet meer alleen aan en werd hierin ondersteund door o.a. pastoor Kurris en mevrouw José Schouteten, die jarenlang secretaris van de stichting is geweest. De opzet veranderde echter niet: hulp bieden aan diverse activiteiten en projecten die in de staat Karnataka (in het zuidwesten van India), opgezet  door de zusters van het QUEEN OF APOSTLES CONVENT in Vamanjoor, in de buurt van de havenstad Mangalore. Dit klooster is het regionaal “hoofdkantoor” van de ” Missionary Sisters of the Queen of the Apostles”, de Orde van Zuster Maria Goretti.