Historie

De oorsprong van onze stichting ligt bij mevrouw Martha Senden. Zij raakte in 1981 zo onder de indruk van de Gentse Liefdadigheidsorganisatie “De Vreugdezaaiers“, dat ze spontaan een kind sponsorde. Al spoedig volgde nummer twee, haar ziek broertje. De contactpersoon voor deze kinderen in India was Zuster Maria Goretti, die regelmatig brieven stuurde over het welzijn van de sponsorkinderen.

Er ontstond een regelmatige correspondentie tussen de twee. In 1984 resulteerde dit in een bezoek van Zuster Maria Goretti – zij was op doorreis na een cursus Ontwikkelingshulp van een halfjaar in Canada – aan de familie Senden in Eys.

Er waren weer 4 sponsorouders bijgekomen, kon men trots melden. Dit was officieus het begin van het opstarten van een wervingsactie in Nederland. Met succes! Het aantal sponsorkinderen bleef maar groeien van 38 (1989), via 100 (1991), naar thans ongeveer 300.

Op 26 augustus 1993 werd de Gorettistichting officieel opgericht. Martha kon het werk niet meer alleen aan en werd hierin ondersteund door o.a. pastoor Kurris en mevrouw Jos√© Schouteten, die jarenlang secretaris van de stichting is geweest. De opzet veranderde echter niet: hulp bieden aan diverse activiteiten en projecten die in de staat Karnataka (in het zuidwesten van India), opgezet¬† door de zusters van het QUEEN OF APOSTLES CONVENT in Vamanjoor, in de buurt van de havenstad Mangalore. Dit klooster is het regionaal “hoofdkantoor” van de ” Missionary Sisters of the Queen of the Apostles”, de Orde van Zuster Maria Goretti.